STATUT FUNDACJI BLACK JUSTICE POLAND

 

Rozdział I. Postanowienia ogólne

  1. Fundacja Black Justice Poland, zwana dalej Fundacją, działa na podstawie Ustawy o fundacjach oraz postanowień niniejszego statutu, zwanego dalej: Statutem.
  2. Fundacja została ustanowiona przez Christine Chemutai Yegon, Margaret Uzoamaka Ohia-Nowak oraz Katarzynę Agatę Kubin, zwanymi dalej Fundatorkami, aktem notarialnym sporządzonym przez notariuszkę Annę Orkusz w Kancelarii Notarialnej Anna Orkusz przy al. Solidarności 95/99 lok. 1A w Warszawie w dniu 21 stycznia 2025 roku.
  1. Siedzibą Fundacji jest miasto stołeczne Warszawa.
  2. Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.
  1. Terenem działania Fundacji jest cały obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów, Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
  2. Fundacja może używać nazwy skróconej BJP, a dla celów współpracy z zagranicą Fundacja może posługiwać się tłumaczeniem swojej nazwy na inne języki, m.in. w języku angielskim: Black Justice Poland Foundation.
  1. Fundacja posiada osobowość prawną.
  2. Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy ds. zabezpieczenia społecznego.

 

Rozdział II. Cele i zasady działania Fundacji

  1. Do celów statutowych fundacji należy działalność na rzecz i w zakresie: 
  1. działania na rzecz osób czarnych pochodzenia afrykańskiego w Polsce, wzmacniające ich pozycję we wszystkich dziedzinach życia, zarówno w sferze prywatnej, jak i publicznej, 
  2. działania na rzecz wzmacniania solidarności i wspólnotowości wśród osób czarnych pochodzenia afrykańskiego w wymiarze regionalnym i międzynarodowym, 
  3. wspieranie i upowszechnianie zasad sprawiedliwości społecznej we wszystkich dziedzinach życia, zarówno  w sferze prywatnej, jak i publicznej,
  4. działania na rzecz likwidacji źródłowych przyczyn nierówności i opresji, 
  5. działania na rzecz likwidacji i przeciwdziałanie dyskryminacji, w szczególności ze względu na kolor skóry, a także inne przesłanki, w tym płeć, orientację seksualną i tożsamość płciową,  
  6. wspieranie i upowszechnianie świadomości społecznej na temat mechanizmów wykluczenia i dyskryminacji, 
  7. upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich,  
  8. wspieranie i upowszechnianie procesów demokratycznych i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, otwartego na różnorodność społeczną,  
  9. wspieranie i upowszechnianie inicjatyw opartych na partycypacyjnych metodach podejmowania decyzji i przynależności do społeczności lokalnych. 
  1. Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
  1. tworzenie i implementowanie projektów,
  2. organizację i prowadzenie szkoleń, treningów, warsztatów, seminariów i konferencji oraz innych form edukacyjnych, 
  3. inicjowanie i wspieranie debaty publicznej poprzez m.in. dyskusje, konferencje, spotkania, panele i imprezy kulturalno-artystyczne,
  4. udzielanie wsparcia finansowego, rzeczowego i merytorycznego osobom indywidualnym ze szczególnym uwzględnieniem osób czarnych i pochodzenia afrykańskiego, w tym także konsultacje i poradnictwo, oraz współpraca w tym zakresie z instytucjami i innymi organizacjami działającymi na rzecz tych osób i społeczności, 
  5. prowadzenie działalności wydawniczej, informacyjno-promocyjnej, 
  6. prowadzenie działalności badawczej, 
  7. organizację i prowadzenie wydarzeń artystycznych, 
  8. formułowanie stanowisk, opinii, rekomendacji i ekspertyz związanych z celami Fundacji, 
  9. współpracę z organizacjami pozarządowymi, osobami fizycznymi, instytucjami państwowymi i prywatnymi, polskimi i zagranicznymi, w zakresie realizacji celów wymienionych w statucie Fundacji, 
  10. przyznawanie grantów,
  11. działanie na rzecz współpracy rozwojowej i pomoc humanitarna w Polsce i poza granicami Polski, 
  12. budowanie wspólnoty sojuszniczek i sojuszników oraz darczyń i darczyńców indywidualnych wokół celów Fundacji. 
  1. Fundacja może prowadzić działalność odpłatną i nieodpłatną pożytku publicznego w pełnym zakresie wymienionych celów i sposobów realizacji celów.

 

Rozdział III. Majątek i dochody Fundacji

Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 1.000,00 zł (słownie: tysiąc złotych) oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku jej działalności.

  1. Środki na realizację celów Fundacji i pokrycie kosztów jej działalności pochodzą z:
  1. funduszu założycielskiego,
  2. dotacji i subwencji, krajowych i zagranicznych,
  3. darowizn, spadków i zapisów, ze źródeł krajowych i zagranicznych,
  4. odsetek i lokat bankowych,
  5. dochodów ze zbiórek publicznych, licytacji, darów i imprez publicznych,
  6. dochodów z majątku ruchomego, nieruchomego oraz praw majątkowych,
  7. działalności odpłatnej.
  1. Fundacja może gromadzić swoje fundusze w walucie polskiej (PLN) oraz w walutach obcych we właściwych bankach.
  2. Fundacja może tworzyć fundusze rezerwowe lub inne fundusze celowe, w szczególności z wygospodarowanej nadwyżki przychodów nad kosztami. Fundacja przeznacza nadwyżkę przychodów na kosztami wyłącznie na działalność statutową opisaną w § 5
    i § 6 Statutu.
  3. Fundacja nie może prowadzić działalności gospodarczej. Zmiana w tym zakresie wymaga zmiany niniejszego Statutu.
  4. Całość przychodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana wyłącznie na działalność statutową.
  5. Fundacja nie ma prawa podejmowania działań polegających na:
  1. udzielaniu pożyczek lub zabezpieczaniu zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków Zarządu Fundacji lub Rady Fundacji lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi członkowie Zarządu Fundacji lub Rady Fundacji lub pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwane dalej „osobami bliskimi”,
  2. przekazywaniu majątku Fundacji na rzecz członków Zarządu Fundacji lub Rady Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
  3. wykorzystywaniu majątku na rzecz członków Zarządu Fundacji lub Rady Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego Fundacji,
  4. zakupie towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Zarządu Fundacji lub Rady Fundacji lub pracownicy Fundacji oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.

 

Rozdział IV. Władze Fundacji

  1. Organami Fundacji są:
  1. Zarząd Fundacji, zwany dalej: Zarządem,
  2. Rada Fundacji, zwana dalej: Radą.
  1. Zarząd kieruje działalnością Fundacji oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
  2. Zarząd składa się z od 3 do 5 osób powoływanych na czteroletnią kadencję, wspólną dla wszystkich osób członkowskich Zarządu. Większość w Zarządzie winny stanowić osoby czarne pochodzenia afrykańskiego.
  3. Zarząd wybiera ze swojego grona Prezeskę/Prezesa Zarządu. Funkcję Prezeski/Prezesa Zarządu mogą pełnić jedynie osoby czarne pochodzenia afrykańskiego. Zarząd może posiadać więcej niż jedną Prezeskę/Prezesa.  
  4. Funkcję osoby członkowskiej Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
  5. Skład pierwszego Zarządu, w tym Prezeskę/Prezesa Zarządu, powołują Fundatorki. Ustęp 3 zdanie drugie niniejszego paragrafu stosuje się. Kolejny skład jest wybierany przez Zarząd, uchwałą podejmowaną zwykłą większością głosów. W przypadku nie wybrania nowego Zarządu przed upływem kadencji ustępującego Zarządu, prawo wyboru osób członkowskich Zarządu przysługuje także Radzie Fundacji. 
  6. W trakcie trwania kadencji możliwe jest rozszerzenie lub uzupełnienie składu Zarządu w drodze kooptacji. Do kooptacji osób członkowskich Zarządu stosuje się odpowiednio zapisy dotyczące wyboru osób członkowskich Zarządu nowej kadencji określone w ust. 5 zdanie 3 niniejszego paragrafu. Kadencja osób członkowskich Zarządu wybranych w drodze kooptacji upływa wraz z upływem kadencji pozostałych osób członkowskich Zarządu.
  7. Ilekroć skład Zarządu ulegnie zmniejszeniu poniżej trzech osób członkowskich, uzupełnienie jego składu jest obowiązkowe i winno nastąpić w terminie 7 dni od dnia wystąpienia braku w składzie Zarządu. Do uzupełnienia składu Zarządu stosuje się odpowiednio zasady określone w ust. 6 niniejszego paragrafu, z tym zastrzeżeniem, że wyboru dokonują pozostałe osoby członkowskie Zarządu.
  8. Osoby członkowskie Zarządu nie mogą być skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
  9. Osoby członkowskie Zarządu mogą być zatrudniane przez Fundację.
  10. Członkostwo w Zarządzie ustaje z chwilą:
  1. upływu kadencji, z tym zastrzeżeniem, że w przypadku niewybrania nowego Zarządu, mandat ustępujących osób członkowskich Zarządu ulega przedłużeniu do czasu wyboru nowego Zarządu,
  2. pisemnej rezygnacji złożonej Zarządowi,
  3. śmierci osoby członkowskiej Zarządu,
  4. podjęcia jednomyślnej uchwały Zarządu o usunięciu osoby członkowskiej z Zarządu, z zastrzeżeniem, że przy podejmowaniu powyższej uchwały nie uwzględnia się głosu osoby, której usunięcia dotyczy uchwała.
  1. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
  1. wyznaczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
  2. kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
  3. realizacja celów statutowych,
  4. sporządzanie planów pracy i budżetu,
  5. reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
  6. sporządzanie sprawozdań z działalności Fundacji,
  7. przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji,
  8. dokonywanie zmian statutu Fundacji,
  9. podejmowania decyzji w sprawie połączenia z inną fundacją,
  10. podejmowanie decyzji w sprawie likwidacji Fundacji i przeznaczenia jego majątku,
  11. podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach nieprzekazanych do kompetencji innych organów.
  1. Zarząd co roku zobowiązany jest sporządzać roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.

 

  1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku.
  2. Posiedzenia Zarządu może zwołać każda osoba członkowska Zarządu, przesyłając informację o terminie przed planowanym posiedzeniem.
  3. Posiedzenie Zarządu jest ważne, jeżeli wszystkie osoby członkowskie zostały powiadomione o miejscu, terminie i porządku obrad, przy czym za wystarczające uznaje się wysłanie powiadomienia za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
  4. Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach w formie uchwał zwykłą większością głosów.
  5. Zarząd może podejmować uchwały także poza posiedzeniami Zarządu w trybie pisemnym, obiegowym.
  6. Zarząd może również podejmować uchwały przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Uchwała podjęta w trybie wskazanym w zdaniu poprzednim jest ważna, gdy wszystkie osoby członkowskie Zarządu zostały powiadomione o projekcie uchwały, a adnotację o tak podjętych uchwałach umieszcza się w protokole posiedzenia Zarządu.
  7. Zarząd może w drodze uchwalonego przez siebie regulaminu określić swoją strukturę organizacyjną oraz szczegółowe zasady działania.

 

Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa jedna osoba członkowska Zarządu. W przypadku zaciągania zobowiązania lub rozporządzenia prawem, których wartość przekracza kwoty 90 000 złotych (słownie: dziewięćdziesiąt tysięcy złotych), oświadczenie woli musi być złożone przez dwie osoby członkowskie Zarządu.

  1. Rada jest organem kontroli wewnętrznej Fundacji, odrębnym od innych organów Fundacji i nie podlega im w zakresie wykonywania kontroli. Rada posiada także uprawnienia opiniodawcze.
  2. Rada składa się z od 3 do 7 osób członkowskich i wybierana jest na wspólną pięcioletnią kadencję, z zastrzeżeniem ust. 8 zdanie pierwsze niniejszego paragrafu. W przypadku wejścia Fundatorki do Rady Fundacji, nie wlicza się jej do limitu osób określonego w zdaniu pierwszym.
  3. Rada wybiera ze swojego grona osobę Przewodniczącą.
  4. Większość osób członkowskich w Radzie winny stanowić osoby czarne pochodzenia afrykańskiego, przy obliczaniu większości nie uwzględnia się Fundatorek.
  5. Pierwszy skład Rady powołują Fundatorki Fundacji. Następne składy Rady oraz osoby członkowskie Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
  6. Do rozszerzenie lub  uzupełnienie składu Rady stosuje się odpowiednio zasady określone w § 11 ust. 6 i 7 Statutu.
  7. Funkcję osoby członkowskiej Rady można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
  8. W przypadku ustania członkostwa Fundatorek w Zarządzie i braku ich wyboru na kolejną kadencję, przysługuje im stałe miejsce w Radzie. W celu skorzystania przez Fundatorkę z przysługującego jej prawa określonego w niniejszym ustępie, winna ona złożyć Radzie pisemne oświadczenie w tym zakresie. Do członkostwa Fundatorek w Radzie nie ma zastosowania ust. 9 pkt 4 niniejszego paragrafu.
  9. Członkostwo w Radzie ustaje z chwilą:
  1. upływu kadencji,
  2. pisemnej rezygnacji złożonej Radzie,
  3. śmierci osoby członkowskiej Rady,
  4. podjęcia jednomyślnej uchwały Rady o usunięciu osoby członkowskiej z Rady, z zastrzeżeniem, że przy podejmowaniu powyższej uchwały nie uwzględnia się głosu osoby, której usunięcia dotyczy uchwała.
  1. Osoby członkowskie Rady:
  1. nie mogą być osobami członkowskimi Zarządu ani pozostawać z osobami członkowskimi Zarządu w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
  2. nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
  3. mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Radzie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

Do kompetencji Rady należy:

  1. rozpatrywanie i zatwierdzanie corocznego sprawozdania z działalności Fundacji,
  2. prowadzenie kontroli działalności Fundacji,
  3. wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez Zarząd, jak również podejmowanych z własnej inicjatywy,
  4. akceptowanie zmian Statutu Fundacji,
  5. zawieranie umów o pracę z osobami członkowskimi Zarządu,
  6. zatwierdzenie decyzji Zarządu o likwidacji Fundacji,
  7. wybór osób członkowskich Zarządu, w przypadku o którym mowa w § 11 ust. 5.
  1. Rada zbiera się co najmniej raz w roku.
  2. Posiedzenie Rady zwołuje osoba przewodnicząca Rady z własnej inicjatywy, bądź na wniosek innej osoby członkowskiej Rady lub na wniosek Zarządu.
  3. Posiedzenie Rady jest ważne, jeżeli wszystkie osoby członkowskie zostały powiadomione o miejscu, terminie i porządku obrad, przy czym za wystarczające uznaje się wysłanie powiadomienia za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
  4. Rada podejmuje decyzje na posiedzeniach w formie uchwał zwykłą większością głosów.
  5. Rada może podejmować uchwały poza posiedzeniami Rady w trybie pisemnym, obiegowym.
  6. Rada może również podejmować uchwały przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Uchwała podjęta w trybie wskazanym w zdaniu poprzednim jest ważna, gdy wszystkie osoby członkowskie Rady zostały powiadomione o projekcie uchwały, a adnotację o tak podjętych uchwałach umieszcza się w protokole posiedzenia Rady.
  7. Rada może w drodze uchwalonego przez siebie regulaminu określić swoją strukturę organizacyjną oraz szczegółowe zasady działania.

 

Rozdział V. Rada Organizacji Sojuszniczych

  1. Zarząd może powołać Radę Organizacji Sojuszniczych jako ciało doradcze Fundacji. Rada Organizacji Sojuszniczych nie stanowi organu Fundacji.
  2. Rada Organizacji Sojuszniczych może być złożona wyłącznie z innych organizacji pozarządowych lub nieformalnych kolektywów. Uczestnictwo w Radzie Organizacji Sojuszniczych nie pociąga za sobą żadnych wzajemnych zobowiązań po stronie organizacji pozarządowych czy nieformalnych kolektywów oraz Fundacji i nie kreuje wzajemnych powiązań czy zależności pomiędzy tymi podmiotami.
  3. Rada Organów Sojuszniczych jest ciałem bezkadencyjnym, każda z organizacji może w dowolnej chwili złożyć rezygnację z uczestnictwa w Radzie Organów Sojuszniczych.
  4. Rada Organizacji Sojuszniczych może być w każdym czasie odwołana i rozwiązana przez Zarząd Fundacji.
  5. Rada Organizacji Sojuszniczych:
  1. doradza Zarządowi lub Radzie w sprawach przez te organy zainicjowanych,
  2. promuje i wspiera działania Fundacji.
  1. Podmioty wchodzące w skład Rady Organizacji Sojuszniczych mogą być partnerem Fundacji przy konkretnych inicjatywach i działaniach, warunki partnerstwa określają wówczas stosowne odrębne umowy.

 

Rozdział V. Postanowienia końcowe

Zarząd dokonuje zmian Statutu, w tym zmiany celów Fundacji, bezwzględną większością głosów w obecności wszystkich osób członkowskich Zarządu, po uzyskaniu akceptacji Rady. Zmiana celu Fundacji określonego w § 5 ust. 1 pkt 1) jest niedopuszczalna.

  1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiony lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
  2. Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd bezwzględną większością głosów, dla swojej ważności wymaga ona zatwierdzenia przez Radę uchwałą podjętą zwykłą większością głosów.
  3. Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Zarządu na rzecz działających w Rzeczpospolitej Polskiej organizacji o zbliżonych celach statutowych.
  1. W celu efektywniejszego realizowania swoich zamierzeń Fundacja może połączyć się z inną fundacją.
  2. Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
  3. Uchwałę o połączeniu Fundacji z inną fundacją podejmuje Zarząd.

 

Accessibility